Happy Chinese New Year!!


Greetings to all who celebrate CNY. Selamat Tahun BAru Cina. Gong Xi Fatt Choi ( btulke?). Tahun ni tahun arnab kan? What the meaning of it? Sape nk terangkan...hehe. Moge anda yang menyambutnya disambut dgn perasaan yg sgt gumbira dan membwa 1001 makna kepada tahun baru ini. Have a blast ya!





Apa simbolik Pada CNY?

antri-angpau2
Pemberian Angpau (best gak kalo dpt ni)


Malam tahun baru cina

Pada malam Tahun Baru , kaum keluarga sama ada dekat atau jauh akan berkumpul di rumah ibu bapa untuk upacara makan besar. Ini simbol eratnya ikatan kekeluargaan yang menjadi tunjang masyarakat harmoni. Hidangan makan malam tahun baru ini biasanya adalah tradisi turun temurun seperti itik panggang, khinzir, tiram berkicap, dan sayuran ‘prosperity’ yang dimakan bersama arak.


Upacara ‘shuo sui’

Yang dipercayai akan memanjangkan umur seseorang. Bagi yang tua, malam tahun baru akan dihabiskan dengan bermain ‘mah jong’ sebagai hiburan untuk merapatkan hubungan antara ahli keluarga. Tepat detik tengah malam, mercun dan bunga api akan dibakar, menandakan sambutan tahun baru bermula.

Tarian Singa



p/s : no idea already~ Not feeling well right now.. T.T

Thanks for reading. Easily to drop comment here. Like also :)

15 Cakap Saya Jadi Engineer:

Lim Kai Shin said...

Haha.. While we are enjoying our new year, you enjoy your holiday yeah! :) xx

ZWAN SABRI said...

HAPPY CHINESE NEW YEAR!
nak angpow.. hehe

Cik Ezy said...

suke tgok tarian singe tu..
comel je..
hihi

fLy_AwAy said...

nak angpau ! nak angpau ! hehe :P

s.y.a.r.q said...

semoga cpt sembuh :)

Joey said...

mau limau 1 kotak.....

ijatnuar87 said...

sayur prosperity?bukan ke burger posperity ker?MCdonald kan,hehehe...aperpom folow sinih...nice blog,hehehe

and happy chinese new year...

akubiomed said...

Hmm..saya dilahirkan pada Zodiak thaun Arnab. Agak-agak apa karektor orang yang dilahirkan tahun arnab ini?

Monster Peang said...

I admire the valuable information you offer in your articles..
Happy Chinese New Year,, Enjoy your holiday :)
Thanks

-Makilaw-

Monster Peang said...

I admire the valuable information you offer in your articles..
Happy Chinese New Year,, Enjoy your holiday :)
Thanks

-Makilaw-

tikuzza said...

nice en3...blog walking n polo u....dont forget 2 polo me k (^^,)

Mknace said...

:) :) :)
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited

Cikbelog said...

suka tengok tarian singa

Mohd Ridhuan said...

Gong Xi Fa Chai...

savvyblue said...

1 Malaysia, we celebrate all festivals.;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...