Derma darah?


 Nak cite pgalaman pertama derma darah. Pernah ckp kat . Mula2 hanya nak ambil pglaman. Tapi gila nervous. Cuak pun ade. Smpai2 mestila kene daftar dulu.

Lepas dftr..timbang berat dulu. Kut2 x lepas.
Lepasla. Berat yg ideal utk derma darah 45 ke atas ye


Lepas tu..cek Blood pressure and heartbeat
Kalo normal tu lepasla ye.

Next station.
Kita akan dicucuk sikit utk ambil sample darah untuk diuji di dalam larutan kuprum sulfat ni. Untuk menguji sama ada haemoglobin dlm darah tu stabil ke tak. Nak tau cne? Darah tu akan dititikan dlm larutan tu, n then kalo 
darah tu smpai ke bottom bekas tu = lepas nak derma
kalo timbul balik = x lepas


Kita akan diuji sama ada darah kita berada di dlm glgn mana?
A? B? C? O? AB?

Saya berdarah B. Anda??

 serius giler time cek Blood pressure

Ni darah ak kwn sy yg derma. Saya punye x sempat nk snap

Best woo derma darah. Saya dpt pgalaman  baru dan seronok smbil buat kebajikan kat org ramai. Jom derma darah kawan2.

.............................................................................................................................

Tapi plg kelakar nyer. Lepas derma tu, saya terus tido. 
Bgn je dri tidur tu kan....
Saya duk sekejap je......
Terus ke toilet utk solat.....
Last.........
Saya pitam di toilet..................
Sbb darah rendah time tu, nasib baik ade org kt toilet tu. Kwn tu la yg hantar ke bilik. 
Kene marah pastu sbb nape bgn terus lepas tido sbb darah x stabil time tu lg.
Sy terus mkn benda yg ade glukose utk darah saya kembali~~ 

END


Thanks for reading. Easily to drop comment here. Like also :)

7 Cakap Saya Jadi Engineer:

AYOI said...

mak ai...pitam ea..aq xde pengalaman ag..hahha takot..huhu

Aimifiqa said...

@ayoi : haah. kurang darah time tu. best derma. try cri pgalaman. hehe.

ezy.fia said...

uishhhh,,
pitam.. nsb baek xpape..
saye xprnh derma darah wooo..

Fyqa said...

huhu...
pitam ye.
:)

belog|amiyo said...

xpenah lg derma darah sepanjang hidup.. -.-

Unknown said...

huhu...
kte pn ske derma darah..
rasa satu kepuasan sebab dapat tolong orang..almklmlah,darah O kan bole bagi kat sume..=)

Aimifiqa said...

@amiyo : derma drh jika ade peluang utk derma ye

finaz: awk sgt baik hati sbb derma kat semua org drah jenis O. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...